Egzamin ósmoklasisty 2022/23
Terminy:
- 23 maja – egzamin z j. polskiego
- 24 maja – egzamin z matematyki
- 25 maja – egzamin z j. nowożytnego
- Wyniki: 3 lipca 2023 r.
- Zaświadczenia: 6 lipca 2023 r.
Ważne daty:
- do 30 września 2022 r. pisemna deklaracja o wyborze języka nowożytnego,
- do 17 października 2022 r. dostarczenie przez rodzica do szkoły opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w nauce. W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu,
- do 21 listopada 2022 r. informacja na piśmie dla rodziców ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia,
- luty 2023 r. – spotkanie informacyjne dla rodziców uczniów klas ósmych.
Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze
względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, - orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza,
- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, - pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
a. objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na: trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej, sytuację kryzysową lub traumatyczną,
b. cudzoziemców, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega m.in. na:
- zapewnieniu uczniowi miejsca pracy w osobnej sali,
- wykorzystaniu komputera lub dodatkowego oświetlenia,
- odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów (j. polski do 180 min, matematyka do 150 min, j. obcy do 135 min)
- nieprzenoszeniu odpowiedzi z zeszytu zadań na kartę odpowiedzi,
- zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności.
Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych. Są to arkusze dla uczniów:
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- słabowidzących,
- niewidomych,
- słabosłyszących i niesłyszących,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z afazją,
- z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym,
- którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
- z zaburzeniem widzenia barw.